40 dakika gibi görece kısa bir sürede, hayli dinamik, cesur ve güçlü parçalarla, girizgahtan itibaren bir çeşitliliğin müjdesini veren bir albüm Ceylan Ertem’in Ütopyalar Güzeldir’i. Yeri geldiğinde basit ve özenli yeri geldiğindeyse elektronik ve/veya saykodelik öğelerin incelikle düşünülmüş harmanından meydana gelen yeni Ceylan Ertem albümünü Sertan Şentürk yazdı.
Sertan Şentürk
sertansenturk@gmail.com
Ceylan Ertem, uzun bir süredir ismini duymaya alıştığımız bir müzisyen. 2000’da Tuncay Korkmaz’la Anima’yı kuran şarkıcı, grubun 2006’da çıkardığı Animasal albümü ile ismini geniş kitlelere duyurmaya başladı. 2007’de grubun dağılmasından sonra ise Ceylan Ertem’i Barana ile yaptığı Xenopolis albümünden, Türkiye’de kadın ve müzisyen olmak üzerine yaptığı röportajlar serisi Cadı Avı’na kadar birçok yetenekli sanatçıyla gerçekleştirdiği sayısız farklı proje ile takip ediyoruz.
Aykırı vokalleri, cesur şarkı sözleri ve farklı kaynaklardan beslenen müziği ile bilinen Ceylan Ertem, bundan iki yıl önce ilk kişisel albümü olan Soluk’u çıkarmıştı. Geçtiğimiz ay da Ütopyalar Güzeldir isimli yepyeni bir albümle karışımıza çıkan Ceylan Ertem yine derin, yine yenilenmiş ve yine şaşırtıcı.
Ütopyalar Güzeldir, Ceylan Ertem’in bir önceki albümü Soluk gibi yine birçok müzisyenin ortaklaşa inşa ettiği bir çalışma. Yapımcılığını Ceylan Ertem ve Cenk Erdoğan’ın paylaştığı albümün özü elbette ki sanatçının kendisi. Sesini titretmesinden kelamlarına, Ütopyalar Güzeldir’in başından sonuna kadar, kendini acıyla, coşkuyla, hüzünle ve keyifle ifade eden bir ruh sergiliyor. Tüm melodiler, eşlikler ve vuruşlar ise, onun bu arzusu etrafında şekilleniyor. Bize ise sadece kendimizi bu devre kaptırmak kalıyor.
Ütopyalar Güzeldir, Ceylan Ertem’in vokalistliğine dayanıyor olsa da, bize vokallerden çok daha fazlasını veriyor. Albüm, 40 dakika gibi görece kısa sürede oldukça dinamik, cesur ve güçlü parçalarla karşımıza çıkıyor. Girizgahtan (Hayal’et) itibaren bu çeşitliliğin müjdesini veren albüm, yeri geldiğinde basit ve özenli, yeri geldiğindeyse elektronik ve/veya saykodelik öğelerin incelikle düşünülmüş harmanından meydana geliyor. Cenk Erdoğan’ın elinden çıkan, şarkıdan şarkıya, hatta şarkı içerisinde büyük çeşitlilik gösteren düzenlemeler, albümün ses manzarasının ne kadar ince işlendiğinin bir göstergesi.
Özel olarak söz etmek gerekirse, Cenk Erdoğan albümdeki aranjör ve prodüktor kimliğinin haricinde, gitaristliği ile de parlıyor. Albümdeki tellilerin çoğunu kendi kaydeden müzisyen, Ne Olursan Ol Gelme’nin sonundaki solosundan, albümün başından sonuna perdesiz gitarları -tabiri caizse- konuşturmasına değin hem teknik hem de müzikal virtüözitesini gözlerimizin önüne seriyor. Parça düzenlemelerinden, perdesiz seyirlere Cenk Erdoğan’ın, Ceylan Ertem’in en büyük tamamlayıcısı olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Bununla birlikte albümde Alp Ersönmez, Amy Salsgiver, Gökhan Sürer gibi kaliteli müzisyenlerin yakaladığı grup içi uyum ve müzikalite azımsanamaz. Son olarak da kayıtların kalitesi, özellikle de vokallerin canlılığı için albümün miks ve masteringlerini yapan Babajim’ın emektar mühendisleri Alp Turaç ve Pieter Snapper’ı anmayı ihmal etmemeliyiz.
Albümde atlanmaması gereken başka bir önemli nokta ise çok değerli iki sanatçıya yapılmış güzellemeler. İlham kaynağını, Türkiye’nin gelmiş geçmiş en iyi söz yazarlarından ve en doğru insanlarından biri olan Aysel Gürel’den alan Ertesi Gece keskin ve ehlileşmez tavrı ile Ünzile’den Son Bakış’a kadar bir sürü çarpıcı bestenin yaratıcısı olan bu muhteşem kadına yakışır bir saygı duruşu olmuş. Albüme adını da veren Ütopyalar Güzeldirise, Ferhan Şensoy’un Ferhangi Şeyler’de söylediği aynı isimli parçanın bir yorumu. Ceylan Ertem’in albümden önce de canlı performanslarında seslendirdiği Ütopyalar Güzeldir, melodik olarak orjinaline sadık kalarak sırtını Ferhan Şensoy’un eşsiz şairliğine ve Ceylan Ertem’in umut dolu sesine dayıyor. Öte yandan, Cenk Erdoğan’ın akustik düzenlemeleri ve kayıtta döktürdüğü alçakgönüllü ara nağme, nezih bir sadelik için gerekli olan içtenliği ortaya koyuyor.
Hepimizin bir olacağı bir ütopya mümkün müdür bilinmez. Muhtemelen hiçbirimiz kendi mükemmel dünyalarımızı kuramadan bu dünyayı terkedeceğiz. Yine de Ferhan Şensoy bundan yıllar önce “bir gün gelecek” diyordu. Ütopyalar Güzeldir ise bizlere Ceylan Ertem’in ve diğer müzisyenlerin kendi notalarından ve ruhlarından yarattığı bir hayal ülkesi sunuyor. Eğer size de gündelik müzik rutinlerinizin dışına çıkmak isterseniz; belki de sizin “bir gün”ünüz bugündür; çünkü Ceylan Ertem’in albümü belki sizi de, ufacık da olsa, kötülerin gelemeyeceği bir ütopyaya götürecektir...