NORA TATARYAN
Kavala için 72 saatlik bir kolektif üretim
Bugüne kadar sayısız projeye destek vermiş, Anadolu Kültür Yönetim Kurulu Başkanı ve insan hakları aktivisti Osman Kavala bu yazının yayımlandığı tarihte 108 gündür tutuklu olacak. Kavala’nın tutuklanmasını takiben bir araya gelen sanatçı dostları Osman Kavala’yla dayanışma saikiyle Depo’yu bir açık atölye alanına dönüştürdüler. 9 Şubat Cuma günü saat 16.00’dan itibaren 72 saat boyunca ikişer saatlik vardiyalar düzenleyerek mekânda bir araya gelen sanatçılar kesintisiz bir şekilde iş üretmekle kalmadılar, mekânı herkese açarak bir karşılaşma alanı da yaratmış oldular.
Şehrin ortasında rengârenk 120 kuş evi
“Bu projeyle, kuşlara isterlerse barınabilecekleri bir yer önermek, orada geçen insanlara ise üşüyenin sadece kendileri olmadığını hatırlatmak istedim.”
Gerçek ile kurgu arasında A. Berkman’la bir yolculuk
Philip Rizk’le, Alexander Berkman’ın 1917’de çıktığı gezinin duraklarından biri olan İstanbul’da buluştuk ve yeni projesi üzerine konuştuk.
Görme biçimleri ve ‘özgürleşen seyirci’
Arter, bugünlerde, Ocak ayında kaybettiğimiz John Berger’in ‘Görme Biçimleri’ adlı eserinden ilham alan bir sergiye ev sahipliği yapıyor.
Galata Rum İlkokulu’nda bir ütopya
Kirkor Sahakoğlu’nun ‘Ütopya’ adlı ikinci kişisel sergisi, Galata Rum İlkokulu’nda izleyicisiyle buluşmaya devam ediyor. Foucault’nun heterotopyası ve Adorno’nun gerçeklik anlayışı üzerine kurguladığı o ‘yer’i soyut resimleri üzerinden anlatan sanatçının işleri hem kendi kişisel tarihine, hem de toplumsal hafızaya göndermelerde bulunuyor. Ancak sanatçının tasvir ettiği ütopya ne tam anlamıyla nostaljik bir geçmiş, ne de –resimlerdeki açık referanslara rağmen– bugünün Yunanistan’ı. Sahakoğlu’yla önümüzdeki aylarda Atina’ya taşınacak olan sergi ve sanat pratiği üzerine konuştuk.
Çiftdüşün-çiftgörü: Orwell’in distopyası ve kavramsal sanat
Pera Müzesi’ndeki ‘Çifdüşün-Çiftgörgü’ adlı sergide yer alan Büyüktaşçıyan’ın heykeli adını Lord Byron’un Ermenice için kullandığı ‘Kayıp Cennet’in Dili’ tabirinden alıyor.
Documenta 14 ve Atina’dan öğrendiklerim
Nora Tataryan, Atina’daki Documenta’yı yerinde gezdi ve Agos için yazdı.
‘Koyu Derin Bir Karanlık’: Siyahin imkân yaratan coğrafyası
‘Dark Deep Darkness and Splendor’ (Koyu Derin Karanlık ve Görkem) serginin küratörleri Károly Aliotti ve Nilüfer Şaşmazer, küratöryal pratiklerini ve sergiyi anlattı.
Kırmızı Gökyüzünün Altında’ bir göç hikâyesi
Pınar Öğrenci’nin 2015’ten itibaren ürettiği video çalışmalarının bir araya geldiği ‘Kırmızı Gökyüzünün Altında’ isimli sergi ise bu gelenekten uzak, bir temsil kaygısı gütmeden, bizi aynı hikâyeyi başka bir gözle dinlemeye davet ediyor.