Kürt müziği, Hellyluv ve Eurovision

Melis Kaya, Kürt müziğinin sadece türküye sıkıştırlamayacak kadar zengin olduğunu, Eurovision yarışmasına Irak Kürdistan’ı katılırsa favori adayının neden Hellyluv olduğunu Derkenar’da yazdı.

MELİS KAYA
melisk@free.fr

Geçen hafta YouTube’da ‘Hellyluv’ lakaplı Kürt şarkıcı Helan Abdulla’nın ‘Risk It All’ isimli şarkısının klibine rastladım. Klibe dair farkettiğim en büyük ayrıntı sahip olduğu uluslarası potansiyel oldu. Kürtler pop, hiphop ve elektronik bazlı müzik sahnesinde yeni yeni kendilerini göstermeye başladılar. Bunca zamandır, özellikle Türkiye’de Kürtler’in varlığı halk nezdinde bir nebze daha kabullenilir olmaya başladığından beri, ‘Kürt müziği’ kalıbı dilden dile dolaştı durdu. Albümler yastık altından çıktı, raflarda yerlerini almaya başladı. ‘Kürt müziği’nin Şivan Perwer, Ciwan Haco, Aynur gibi en popüler isimleri daha çok halk müziği veya türkü icra ettiklerinden, kim bilir belki de Kürt dilinin kendine has ritminden, ‘Kürt müziği’ neredeyse türkü janrıyla özdeşleşti. Fakat bin yılı aşkındır aynı topraklar üzerinde yaşıyor olmamıza rağmen Kürt müziği ya da doğrusuyla Kürtçe müzik, Türkler için etnik ve eksantrik  bir merak öğesi olmaktan öteye gidemedi.

Favorim Bajar

Oysa aynı Türkler’de olduğu gibi Kürtler’de de farklı müzik stillerinde çok başarılı olan isimler var. Örneğin Kürtçe rock müzikte benim favorim Bajar. Opera dalında hem klasik hem de Kürtçe opera  seslendiren soprano Pervin Çakar’ı dinlemenizi öneririm. Derin aşk şarkılarını ise mutlaka Evdilmelik Şexbekir ve Ahmet Aslan’dan dinlemek gerek. Annesi eski bir Peşmerge olan Hellyluv ise Kürt şarkıcılar içerisinde kendi coğrafyasına meydan okuyan tarzı ve müzikal tavrıyla kişisel devrimini  büyük ölçüde gerçekleştirmiş olan nadir isimlerden. Bu sebeple benim için Eurovision’un olası Kürt kontenjanının biricik adayı. Eğer Irak Kürdistanı’nın bir gün Eurovision’a katılma şansı olursa Hellyluv’ın diğer Avrupa ülkelerini rahatlıkla eleyebileceğinden kuşkum yok.

Erbil’de çekilen klip

‘Risk  It All’ şarkısının klibi Hellyluv’ın elinde molotof olan kendi görüntüsüyle açılıyor. Devamında sokaklarda koşuşturan Kürt çocuklarını görüyoruz. Sonraki sahnelerin birinde yıldızımız yerel kıyafetler içerisindeki erkeklerin ortasında onlarla beraber halay çekiyor. Bir sahnede elinde kalaşnikof olan, yüzleri puşili iki Kürt kızı görüyoruz, Hellyluv ortalarında şarkı söylüyor. Son sahnede ise ellerinde Kürt bayraklarıyla onlarca çocuk görüyoruz. Yanılmıyorsam klip Erbil’de çekilmiş. Klibin başarısı bir yana, kullanılan öğelerin (molotof, kalaşnikof, puşi, halay, bayraklar…) özellikle Türkiye kamuoyuna yıllarca pompalanan Kürt imajını büyük ölçüde karşılıyor olması da incelikli bir mizah algısına gönderme yapıyor. Hem zaten Eurovision’un esprisi tam da bu değil mi? Türkiye’nin komşusu Irak Kürdistanı’nın Hellyluv gibi bir star adayıyla Eurovision’a katılmasını ben gönülden diler ve desteklerim. Ne dersiniz, bizim taraftan Azerbaycan’a yağan oylar gibi güney komşuya oy göndermek için de çalışır mı parmaklar? Kim bilir belki ‘Kürt müziği’ de bir gün Kürdistan ya da Türkiye adayı olarak bu ayrıcalığa sahip olma şansını yakalar.

Kategoriler

Derkenar