Sigara şirketleri, 1 Ocak 2013’te sigaradan alınan vergiyi bahane ederek yüzde 40 zam yapmaya hazırlanıyor.
Sigara üreticileri, 2013 Ocak ayında sigaraya yapılacak 4 puanlık nispi vergi artışını bahane ederek fiyatlarını yüzde 25 ila 40 arasında artırmaya hazırlanıyor.
Bütün firmaların bunu uygulaması halinde sigara zammının enflasyonda 2 puanlık yüksek bir artışa neden olacağı tahmin ediliyor. 2011 yılında sigaranın vergisi yüzde 63’ten yüzde 65’e çıkarken, 2 puanlık artış sigara fiyatlarında yüzde 18 gibi bir zam getirmişti.
Yeni Şafak gazetesinin haberine göre; TÜFE’de tütün ürünlerinin enflasyon hesaplamasındaki ağırlığı yüzde 4,91 olduğu için sigara fiyatlarındaki yüzde 40 artışın yılsonu enflasyonunu yüzde 1,96 artıracağı hesaplanıyor. Bakanlık, 13 Ekim 2011’deki kararname ile sigara ve tütün ürünlerinde ÖTV’yi yüzde 63’ten yüzde 69’a çıkarmış, tepkiler üzerine ÖTV oranını 31 Aralık 2012’ye kadar geçerli olmak üzere yüzde 65’e düşürmüştü. Yapılacak artışı spekülatif şekilde değerlendirmek isteyen sigara üreticileri, bir süredir açığa satış yöntemiyle, sattıkları sigaranın ÖTV’sini de peşin olarak Maliye Bakanlığı’na ödemeleri dikkat çekmişti.
Enflasyona nasıl bir etkisi olacak?
TÜİK’in enflasyon sepetinde 444 ürün ve bin 169 ürün çeşidi var. Sepette 27 bin 500 iş yeri ve 4 bin 176 konuttan her ay yaklaşık 375 bin fiyat derleniyor. Bu sepette enflasyona yüzde 5,21 oranında alkollü içkiler ve tütün grubunun etki yaptığı hesaplanmış bulunuyor. 4 gruptaki alkollü içkilerin enflasyona etkisi toplanınca 0,3016 olacağı, tütün ürünlerinin ise 4,91 oranında olacağı görülüyor. Yüzde 4’lük vergi artışının sigara fiyatlarında yüzde 40 oranındaki etkisi çarpılarak bulunuyor. Bunun sonucunda sigaradaki artışın enflasyon üzerinde yüzde 1,96 oranında etki edeceği ortaya çıkıyor.