1. Uluslararası Kanun Festivali ve Sempozyumu, 1 Ekim Pazartesi günü İTÜ Maçka Kampüsü’nde düzenlenen dinleti, söyleşi ve atölye çalışmalarıyla başladı. İTÜ, Gazi ve Yıldırım Beyazıt üniversitelerine bağlı konservatuvarların girişimiyle düzenlenen festivale Kültür Bakanlığı, Türk Tanıtma Fonu, ODTÜ Mezunlar Derneği ve TRT destek veriyor.
PAKRAT ESTUKYAN
pakrates@yahoo.com
Yurtdışından katılımın oldukça düşük olduğu festivalde Ermenistan’ı temsil eden ünlü kanun virtüözü Anahid Valesyan, açılış konserinde sahne alarak Sayat Nova ve Gomidas’tan ‘Eşkhemed’ ve ‘Horovel’i, Khaçadur Avedisyan’ın ‘Sonat Fantezi’sini, Sebuh Apkaryan’ın ‘Rapsodi’sini ve kendi bestesi ‘Fantasya’yı seslendirdi. Konserde dinleyicilere küçük bir sürpriz yaparak ünlü besteci Ferit Alnar’ın kanun konçertosundan kısa bir pasajı yorumlayan Valesyan, ertesi gün düzenlenen ‘Farklı Coğrafyalarda Kanun Çalgısı’ başlıklı panelde de bir sunum yaptı.
İlk iki günü İstanbul’da, sonrasındaki iki günü de Ankara’da yapılan festival, ilk gün etkinlikleri ve açılış konseri itibariyle, bir organizasyondan çok ‘reorganizasyon’ niteliği taşıyordu. Açılış konseri, katılan tüm sanatçıların sahne alması ilkesiyle hazırlanmış, ancak öngörülen sürenin bu denli uzayacağı tahmin edilememişti. Daha da trajik olanı, saatler ilerledikçe, sahne alan sanatçılar boş bir salona çalmak zorunda kalmasıydı.
Yine de, yereli evrensele tanıtmak gibi bir amaçla düzenlenen bu etkinlikte karşılaştığımız beceriksizlikleri, bu amacın haklılığıyla sineye çekip, bir sonraki buluşmanın bu deneyimlerden pay çıkarılarak daha özenli bir şekilde organize edilmesini ümit etmek mümkün.
Anahit Valesyan
Müziğe 11 yaşında Kusan Şeram müzik okulunda başladı. Gümrü’de Kara-Murza müzik okulunu bitirdikten sonra Yerevan’daki Gomidas Konservatuarı’nda Khaçadur Avedisyan’ın öğrencisi oldu. Halen Gomidas Konservatuarı Gümrü bölümünde kanun dersleri veriyor; aynı zamanda Kohar Orkestrası’nın başkanuncusu. Valesyan, hocası Avedisyan’ın kanunda gerçekleştirdiği değişiklikleri anlatırken, “Khaçadur Avedisyan bu geleneksel Doğu Müziği enstrümanını tampere sisteme uyarlayarak Batı Müziği’ne uygun hale getirmiştir” dedi. Kendini “lirik” bir icracı olarak tanımlayan Valesyan, notalarını Ermeni Alfabesi’nin ruhuyla çaldığını belirterek “Benim notalarım ‘ayp’, ‘ben’, ‘gim’ diye adlandırılır, müziğim de Ermenice tınlar” diyor.