Ani Setyan Çanakkale Bienali'ndeki sergisinde, Çanakkale'nin gayrimüslim erlerini gündeme getirdi

3. Uluslararası Çanakkale Bienali programı temelinde dün gerçekleştirilen iki performans Çanakkalelilerin ilgi odağı oldu. Eski Ermeni Kilisesi’nde gerçekleştirilen Sanatçı Ulrike Rosenbach’ın “Hüznün Şalı” isimli performans gösterisi izleyenleri büyüledi. Korfmann Kütüphanesinde Sanatçı Ani Setyan’ın Çanakkale Savaşları’nda hayatını kaybeden gayrimüslim erlere ait sembolik mezartaşlarından yaptığı çalışma sergilendi.

3. Uluslararası Çanakkale Bienali etkinlikleri kapsamında Korfmann Kütüphanesinde Sanatçı Ani Setyan’ın Çanakkale Savaşları’nda hayatını kaybeden gayrimüslüm erlere ait sembolik mezartaşlarından yaptığı çalışma sergilendi. Korfmann Kütüphanesinde gerçekleştirilen sergi açılışında konuşan sanatçı Ani Setyan sergi alanının Korfmann Kütüphanesinin seçilmesinin çok anlamlı olduğunu kaydederek Çanakkale’de gerçekleştirilen savaşlarda hayatlarını kaybetmiş gayrimüslüm erlerle ilgili 103 isme ulaştığını belirtti. Setyan sergi ile ilgili çalışmaya başlamadan önce bir araştırma içine girdiğini belirterek, ölen askerlerin adlarına ulaşırken ve listeyi oluşturmaya çalışırken zorlandığını ifade etti.

Setyan 103 kişiye yakın gayrimüslimin ismine ulaştığını ve sergide bu isimlerden 52 tanesini sergilediğini belirterek: “Bazen yazılması gereken şeyleri göremiyoruz. Listeyi eksik bırakmak istemiyorum” dedi. 3. Çanakkale Bieanali’nin Genel Sanat Yönetmeni Beral Madra serginin Korfmann’ın arşivci bilincine yakışan bir şekilde sade, çağdaş ve anlamlı bir sunumla gerçekleştiğini ifade etti. Sergiye katılan Belediye Başkanı Ülgür Gökhan’da yaptığı konuşmada Setyan’ın performansından etkilendiğini kaydederek Troia’nın bir Anadolu medeniyeti olduğunu ve bu algının doğru oturmasında Korfmann’ın emeğinin büyük olduğunu belirterek mezartaşlarında yer alan askerlerin gayrimüslüm olmalarının bir hükmü olmadığını söyledi.

Beldiye Başkanı Gökhan; “ Troya Savaşı Akalar ile Troyalıların savaşı. Biz hep yıllar boyu Troyalıları bizden biri değil gibi algıladık. Ancak Korfmann bu Troya’nın bir Anadolu medeniyeti olduğunu medeniyetin kökeninin bu topraklardan çıktığını belgeledi. Yakın çağa geldiğimizde şurada isimleri olan insanlar gayrimüslim olmalarının çok fazla hükmü yok. Bunların Anadolu insanı olmasının hükmü var. Bu isimler Anadolu medeniyetini simgeliyor. Kökü ne olursa olsun, dinine olursa olsun burada canlarını veren askerler topraklarını savunan Anadolu insanlarıydı” diye konuştu.

Ulrike Rosenbach izleyenleri büyüledi

Bienal etkinlikleri kapsamında restore edilerek kültür merkezine dönüştürülen eski Ermeni Kilisesi’nde Ulrike Rosenbach tarafından sergilenen “Hüznün Şalı” isimli performans gösterisi de yoğun ilgi gördü. 3. Uluslararası Çanakkale Bienali kapsamında günümüzün siyasal, ekonomik ve toplumsal gerçeklerini sorgulayan, irdeleyen, eleştiren kurgular ve karşı duruşlar içeren sanat yapıtlarının sergilendiği etkinlikler kapsamında Alman Sanatçı Ulrike Rosenbach ekibi ile birlikte Eski Ermeni Kilisesi atmosferi içinde arka planda barkovizyonda sergilenen görüntüler eşliğinde somut olarak emek veren ve acıları karşılama yetisi ve gücü olan kadının sembolize edildiği performansı sergiledi.

 

Haber, foto: Çanakkale Olay

Kategoriler

Kültür Sanat Sergi