BÜFK ile bir ‘Evvel Zaman İçinde’

BÜFK’ün bu yılki gösterisinde masal formu öne çıkıyor. ‘Evvel Zaman İçinde’ başlıklı gösteri de Türkiye’nin etnik ve dinsel çeşitliliğine özen gösteren bir yaklaşım hâkim.

Türkiye’de halk dansları yaygın bir şekilde ‘folklor’ adıyla tanımlanageldi. ‘Halkbilimi’ olarak Türkçeleştirilen sözcük, birçokları tarafından halen sadece halk dansları anlamında kullanılıyor. Oysa özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısında konun beşeri bilimler alanında ciddi olarak ele alınmaya başlamış. Bu alanda hem bilimsel hem de sanatsal bir yaklaşımla çalışan oluşumlardan biri, Robert Kolej bünyesinde kurulan ‘Folklor Kulübü’. Bu tarihi eğitim kurumunun 1971’de ‘Boğaziçi Üniversitesi’ adını almasıyla, Folklor Kulübü de ‘Boğaziçi Üniversitesi Folklor Kulübü’ (BÜFK) olarak anılmaya başladı. 

BÜFK Köklü bir geleneğin temsilcisi olarak, üniversitedeki öğrencilerin en çok ilgi gösterdiği sosyal kulüplerden biri olmayı sürdürüyor. Geçmişte kulüp bünyesinde şekillenen farklı projeler, ilerleyen yıllarda süreklilik kazanarak Türkiye’nin sanat dünyasına çok önemli katkılar sağladı. Bu bağlamda akla gelen ilk proje ‘Kardeş Türküler’. Daha sonra, öğrencilik yıllarında BÜFK ve BÜO’da (Boğaziçi Üniversitesi Oyuncuları) yer alan mezunlar tarafından kurulan Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu (BGST), müzik ve dansın yanı sıra tiyatro alanında da önemli projelere imza attı. En önemlisi ise, profesyonel düzeyde çalışan BGST’nin, BÜFK ve BÜO ile temasını sürekli kılmış olması. Genç sanatçılarla bağların korunmasını sağlayan bu süreklilik içinde, deneyimler yeni kuşaklara aktarılıyor.

Sahne performanslarını genellikle belirli bir tema çerçevesinde hazırlayan BÜFK’ün bu yılki gösterisinde masal formu öne çıkıyor. ‘Evvel Zaman İçinde’ başlıklı gösteride, BÜFK’ün 90’lı yıllardan bu yana hazırladığı diğer gösterilerde olduğu gibi, Türkiye’nin etnik ve dinsel çeşitliliğine özen gösteren bir yaklaşım hâkim.

Masallar fonunda kurgulanan performansta Türkçe, Rumca, Ermenice, Kürtçe, Zazaca ve Azerice türküler, son derece yaratıcı bir yorumla, Motzart’ın keman ve piyano için bestelediği sonatla birbirlerine eklemleniyor. Ülkenin çokkültürlü yapısı, Bergama zeybeğinden Diyarbekir halayına, Neşet Ertaş bozlağından Âşık Mahsuni deyişine, Gusan Şeram’dan, Daimi’den Elekber Tagoyev’e, Konstantinos Bezos’a uzanan ‘binbir çiçek’ haliyle, izleyenleri, projenin adına uygun bir şekilde, masallar âlemine taşıyor.

Halk danslarının halk müziği ve edebiyatıyla büyük bir başarıyla buluşturan gösteri, 8 Mayıs Pazartesi ve 9 Mayıs Salı günleri, Boğaziçi Üniversitesi Garanti Kültür Merkezi Ayhan Şahenk Salonu’nda izlenebilir. 



Yazar Hakkında