Bir ‘doğa, yaşam ve sanat projesi’ olarak yola çıkan ve ilk albümü ‘Phenology’ ile dinleyicileriyle buluşan Fungistanbul, yeni albümü Trash Oriental’ı yayınladı.
1 Şubat’ta tüm dijital platformlarda yayınlanan albümde, grup üyeleri, çöpten topladıkları atıklardan enstrümanlar yarattılar ve bu enstrümanları kullandılar. Grup üyelerinden Herman Artuç, albümü Agos’a değerlendirdi.
Hem ulusal hem uluslararası destek
“2019’da, üretilen plastik küresel kütlesi, tüm kara ve deniz hayvanlarının toplam biyokütlesini aşmakta olduğu, farklı yollardan doğaya atılan ve bedenlerimize giren, mikro ve makro plastiklerin gitgide yaban hayatı, bedenlerimizi ve doğayı adeta işgal etmeye başladığının farkındalığını yaratmak, plastik kirliliğine dikkat çekmek için atık malzemeden ileri dönüştürdüğümüz enstrümanlarla müzik yapmaya karar verdik. ‘Trash Oriental/Çer Çöp Havası’ isimli, Roni Aran’ın bidon saz, İlker İsabetli’nin konuk olarak şişe çaldığı, benim de plastik vitrin mankenleriyle çaldığım single parçamız ve müzik videosu yayınlandıktan sonra takipçilerimizin yanında çevre ve ekoloji konularında duyarlılığı olan birçok müzik dinleyicisinden olumlu tepkiler aldık. Nisan 2021’de yayınladığımız ikinci single ve video çalışmamızla birlikte dünya medyasında, hakkımızda çevre ve atıkların geri dönüşümü konusunda Türkiye’den yeni bir müzik hareketinin başladığı yönünde yazılar yazıldı. Çocuklar bize yaptıkları atık enstrümanların fotoğraflarını ve videolarını gönderdiler, haberlerimizin ulusal kanallarda yayınlandığını gören mahallemizdeki otoparkçıdan, fırıncısına, sürdürülebilirlik ve çevreci, deneysel müzik konularıyla ilgili olan yurt içinden ve yurt dışından bilim insanlarına bizi destekleyen mesajlar aldık. Yeni yılın ilk günlerindeyse yeni videomuzla birlikte, yedi parçadan oluşan, ‘Trash Oriental/Çer Çöp Havası’ isimli, Türkiye’nin ilk atık malzemeden ileri dönüştürülmüş enstrümanlarla etnik enstrümantal müzik albümünü yayınladık.”
Bidon saz, bidon bas, plastik vitrin mankenleri
“Albümdeki parçaları Roni’nin stüdyosunda canlı olarak, üçümüz aynı anda çalarak kaydettik. Müziklerimizde ilk albümde olduğu gibi yine enstrüman doğaçlamaları önemli bir yer kaplıyor. Atık enstrümanların ses tonlarından da beslenerek ürettiğimiz müziklerin düzenlemelerini genelde birlikte yapıyoruz. Roni Aran, tencere ve bidon sazda, Serhat Ayebe tencere ve bidon basta, ben de plastik vitrin mankenlerini, bidon davul ve boru bongoyu çaldım. İki parçada efektif vokallerim de var. Albümdeki çer çöp havalarından beş parçanın bestesi Roni Aran’a ait. İlk albümden dünya çocuklarına ithaf ettiğim bestem ‘Ba Bap Ba Bum’u da bu albümde yeniden yorumladık. Albümdeki anonim parça ise Stelio Kazancidis’in Yunanca sözlerle de seslendirdiği, Tokat yöresine ait olan ‘Kalenin Bedenleri/Siko Horepse Koukli Mou’ oldu. Parçanın sözlerinde de bahsedildiği üzere bazen her şeyi bir kenara bırakıp, ânı yaşamanın keyfini de çıkarmak lazım.
Fungistanbul’un doğadan ilham alarak, doğada gözlemlediklerimizin hikâyesini anlattığımız müzik projemizin daha geniş kesimlere ulaşması için, müzikal kariyerimizi de risk ederek, müzik çalgılarımızın yerine, atık malzemeden ürettiğimiz enstrümanlarla çalma yaklaşımımızın müzik dinleyicisinden ve toplumun her kesiminden ilgi görmesi, hazırı tüketmek yerine yaratıcı çözümler üreten, tüm canlılara eşit mesafeden bakabilen, doğayla dost, bir arada yaşanılabilir bir dünyayı yaratma yolunda bizleri umutlandırıyor.”